Światła do jazdy dziennej - jakie kupić i jak zamontować?

Od kiedy w życie wszedł przepis o konieczności jazdy w ciągu dnia z włączonymi światłami mijania, kierowcy nie kryli niezadowolenia, z racji obaw o zbyt duże zużycia paliwa, zbyt szybką eksploatację świateł oraz zbytnie obciążenie akumulatora. Na szczęście koncerny samochodowe szybko znalazły rozwiązanie tego problemu, wypuszczając na rynek samochody e wbudowanymi światłami do jazdy dziennej. Od 2011 roku, każde auto wchodzące na rynek europejski, jest fabrycznie wyposażone w tak zwane DRL-y, czyli światła do jazdy dziennej (daytime running lights). Co w tej sytuacji mają zatem zrobić posiadacze samochodów starszych? Mogą nie robić nic i jeździć z włączonymi światłami mijania lub zainwestować w DRL-y, zamontować je w swoim samochodzie i cieszyć się z oszczędności.

Dlaczego warto zamontować DRL-y w swoim samochodzie?

Światła do jazdy dziennej znacznie mniej obciążają układ elektryczny w samochodzie. Najczęściej używane są w nich diody LED, które zużywają bardzo mało prądu, co wpływa po pierwsze na ich większą żywotności, po drugie na mniejsze obciążenie akumulatora. DRL-y ponadto poprawiają widoczność pojazdu w ciągu dnia, jednocześnie ich barwa nie oślepia innych kierowców, co wpływa na zwiększenie bezpieczeństwa na drodze. Wolne wypalanie się diod LED sprawia, że rzadziej musimy je wymieniać, czym przyczyniamy się od zmniejszenia produkcji elektroodpadów.

Jakie światła do jazdy dziennej kupić i gdzie najlepiej to zrobić?

Kiedy planujemy zakupy świateł do jazdy dziennej, na pewno warto zainwestować w sprzęt znanego pochodzenia. Warunkiem koniecznym jest homologacja, uwagę powinniśmy zwrócić również na rodzaj i miejsce montażu, tak aby był odpowiedni dla naszego modelu samochodu. Ważna jest również ilość lumenów, odpowiedzialna za jasność świateł. Dobre i markowe światła do jazdy dziennej możemy nabyć w sklepie internetowym iParts.pl – spełniają one wszelkie wymogi, niezbędne do bezpiecznego użytkowania oraz łatwego montażu. Zamawiając światła do jazdy dziennej w sklepie iParts.pl mamy gwarancję, że otrzymany towar będzie nowy, sprawny i trwały.

Montaż DRL-ów – o czym trzeba pamiętać?

Przed przystąpieniem do montażu zakupionych DRL-ów musimy pamiętać o kilku kwestiach. Jedną z nich jest ustawienie świateł. Światła do jazdy dziennej muszą być zamontowane na równej wysokości, symetrycznie, maksymalne 160, a minimalnie 25 centymetrów nad ziemią. Światła powinny uruchamiać się wraz z uruchomieniem silnika. Co ważne, DRL-y nie mogą wystawiać poza obrys pojazdu. To, o czym musimy pamiętać, to, że ten rodzaj świateł możemy stosować tylko do jazdy w ciągu dnia, podczas dobrych warunków atmosferycznych. Kiedy pojawia się śnieg, deszcz, mgła, a także oczywiście w nocy, mamy obowiązek uruchomić światła mijania.

Jak samodzielnie zamontować światła do jazdy dziennej?

Montaż świateł do jazdy dziennej nie jest czynnością trudną i nie powinien zając zbyt dużo czasu. W pierwszej kolejności musimy wyznaczyć punkty, w których będziemy mocować lampy. Ważne, aby było oto miejsce łatwo dostępne, z bezpośrednim dostępem do źródła zasilania. W zależności od modelu samochodu, miejsce montażu DRL-ów może się różnić. W niektórych samochodach mogą to być kratki zderzaka, w innych plastikowe listwy, a w niektórych będziemy musieli zamontować je bezpośrednio przy kloszach. Do montażu będziemy potrzebować wiertarko-wkrętarki, klucz płaski – najczęściej 8 lub 10, może się również przydać śrubokręt, nożyk, oraz szczypce. Do montażu warto zdjąć zderzak, co znacznie ułatwi pracę. W zderzaku będziemy wiercić otwory na śruby mocujące – ważne, by zrobić do dokładnie, tak aby zamontowane światła spełniły wymogi. W wywierconych otworach zgodnie z instrukcją, którą znajdziemy w zakupionych światłach, montujemy obudowy świateł. Kolejnym krokiem jest elektryka. Przewody należy przeciągnąć i zamocować do obudowy, tak aby nie zwisały luźno. Następnie musimy podłączyć je do akumulatora. Do kabla świateł pozycyjnych musimy doprowadzić przewód, który będzie odpowiadał za włączanie świateł. Ważne, aby pamiętać o biegunowości.

Montaż świateł sterowanych ręcznie i automatycznych

W zależności, od tego, czy montujemy światła automatyczne, czy uruchamiane ręcznie, kolejne kroki instalacji będą nieco inne. Światła uruchamiane automatycznie wyposażone są w specjalny moduł, który należy stabilnie przymocować i doprowadzić od niego przewody z akumulatora. W przypadku świateł bez automatycznego modułu musimy je podpiąć do dodatkowego przełącznika. Przełącznik, do którego musimy doprowadzić kolejny przewód, należy zamontować we wnętrzu samochodu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here