Sworzeń wahacza – co to takiego i do czego służy?

Kiedy nasz samochód zaczyna niepokojąco stukać, pukać, szarpać przy ruszaniu, czy też ciężko się prowadzić, a objawy nasilają się zwłaszcza podczas jazdy po nierównym terenie, możemy podejrzewać, że mamy do czynienia z problemem w układzie zawieszenia. Jak wiadomo, zawieszenie to bardzo ważny element każdego samochodu, który nie tylko odpowiada za nasze bezpieczeństwo, ale również za wygodę i komfort jazdy. Nie należy więc czekać z wizytą u mechanika, kiedy zauważymy wspomniane już „dolegliwości” w naszym pojeździe.

Co w zawieszeniu stuka?

Na zawieszenie składa się wiele elementów, wahacze, tuleje, sworznie, łączniki stabilizatora to najważniejsze z nich. W zależności od stopnia uszkodzenia konieczna może być wymiana całego zawieszenia, czyli wszystkich jego elementów, co będzie niestety dość kosztowne. Czasami,  kiedy usterka zostanie dostatecznie szybko wykryta, może wystarczy wymiana tylko jednego, uszkodzonego elementu/kompletu elementów. Przykładem może tutaj być sworzeń wahacza.

Do czego służy sworzeń wahacza?

Sworzeń wahacza ma za zadanie mocować zwrotnicę do wahacza, stąd też zamiennie używana nazwa – sworzeń zwrotnicy. Sworzeń wahacza odpowiada za to, że przednie koła w naszym samochodzie mają możliwość skrętu, a także utrzymują się w odpowiedniej pozycji. Nie będzie więc przesady w stwierdzeniu, że sworzeń wahacza jest odpowiedzialny za nasze bezpieczeństwo na drodze. Utrzymując koła we właściwej pozycji, sworzeń zapobiega ich niepożądanym zachowaniom w czasie skręcania oraz jazdy na wprost. Poruszanie się samochodem z uszkodzonym sworzniem wahacza, może być bardzo niebezpieczne, dlatego, jeżeli zdiagnozowana zostanie taka usterka, powinniśmy niezwłocznie zaplanować jego wymianę.

Wymiana sworznia wahacza

Sworzeń wahacza, podobnie jak inne elementy zawieszenia, a także całego pojazdu z biegiem czasu zużywa się, a my musimy wymienić go na nowy. Amatorscy mechanicy, którzy lubią majsterkowanie w zaciszu domowego garażu i mają pojęcie o mechanice samochodowej, z łatwością poradzą sobie z samodzielną wymianą sworznia wahacza. Alternatywą jest oczywiście powierzenie tego zadania fachowcom z warsztatu samochodowego. Jak zatem rozpoznać moment, w którym konieczna jest wymiana sworzni? Jest kilka objawów, które na to wskazują. To, co możemy łatwo odczuć to pogorszenie jakości prowadzenia pojazdu, a także trudność w utrzymaniu prawidłowego toru jazdy. Ponadto, przy usterce sworznia, z przedniego zawieszenie może wydobywać się głuchy stukot. Kiedy więc zaobserwujemy powyższe objawy, powinno nas to skłonić do sprawdzenia stanu zawieszenia naszego auta. Nie warto ignorować niepokojących symptomów, gdyż możemy nie tylko narazić się na awarię kolejnych elementów układu zawieszenia, ale przede wszystkim narazimy siebie oraz innych uczestników ruchu drogowego na poważną kolizję, spowodowaną utratą panowania nad pojazdem.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here