Montaż zawieszenia gwintowanego cieszy się sporą popularnością wśród amatorów tuningu samochodów. W dzisiejszym artykule postaramy się przybliżyć charakterystykę zawieszenia gwintowanego. Omówimy jego budowę, działanie oraz sposób regulacji. Dzięki zdobytym informacjom będziesz mógł stwierdzić, czy chcesz postawić na takie rozwiązanie w swoim aucie.
Definicja zawieszenia gwintowanego
Montaż zawieszenia gwintowanego umożliwia obniżenie auta i usztywnienie jego zawieszenia. Dzięki zaawansowanym rozwiązaniom możliwa jest płynna regulacja tłumienia amortyzatorów. To przekłada się na poziom twardości zawieszenia.
Niezaprzeczalnym atutem zawieszenia gwintowanego jest łatwość regulacji i prostota konstrukcyjna. W trakcie montażu zawieszenia gwintowanego musisz bezwzględnie pamiętać o założeniu specjalnych rozpórek. Ich zadaniem jest zmniejszenie naprężenia karoserii. Tego typu naprężenia są powodowane usztywnieniem tylko i wyłącznie dolnej części auta.
Budowa zawieszenia gwintowanego
Wspomnieliśmy przed chwilą o prostocie budowy zawieszenia gwintowanego. Kompletny zestaw jest złożony z 4 modułów resorujących. W skład każdego modułu wchodzi sprężyna i amortyzator. Wydaje się zatem, że budowa zawieszenia gwintowanego nie różni się od tradycyjnego, jakie możesz spotkać codziennie na naszych drogach. Różnicą jest gwint, który został osadzony na zewnętrznej obudowie amortyzatorów. Dzięki nakrętkom lub talerzom możesz regulować wysokość na gwincie. W ten sposób decydujesz o wysokości samochodu.
Regulacja zawieszenia gwintowanego
Poziom skomplikowania regulacji zawieszenia gwintowanego jest nieco większy aniżeli w przypadku układów hydraulicznych i pneumatycznych. Z drugiej strony taką regulację w większości przypadków można wykonać samodzielnie. W pierwszej kolejności musisz oczywiście podnieść cały pojazd lub tylko regulowaną stronę. Następnie ustawiasz nakrętkę na wybranej przez Ciebie wysokości i „kontrujesz” ją z drugiej strony. Końcowym etapem jest weryfikacja czy efekt spełnia Twoje oczekiwania.
Inwestując w zawieszenie gwintowane o specyfikacji sportowej, będziesz mógł obniżyć wysokość auta o 2-8 cm. W przypadku chęci dalszego obniżania pojazdu musisz się liczyć z ryzykiem utraty gwarancji.
Wpływ zawieszenia gwintowanego na parametry jazdy
Obniżenie auta w prosty sposób prowadzi do przesunięcia w dół jego środka ciężkości. Dzięki temu samochód zyskuje lepszą przyczepność. Docenisz to przede wszystkim podczas jazdy sportowej. Obniżone zawieszenie powoduje, że auto dużo lepiej „klei się” do drogi w czasie pokonywania zakrętów. Wysoka sztywność zawieszenia jest bardziej czuła na każdy ruch kierownicy. To przekłada się na lepsze prowadzenie i kontrolę nad pojazdem.
Montaż zawieszenia w polskich warunkach niesie ze sobą określone niedogodności. Wynikają one przede wszystkim ze stanu wielu polskich dróg. Usztywnione zawieszenie w połączeniu z dziurami w drodze powoduje znaczne obniżenie komfortu w czasie jazdy. Może to być dosyć uciążliwe szczególnie na dłuższych trasach.
Inwestując w zawieszenie gwintowane, warto postawić na sprawdzonego dostawcę wysokiej klasy rozwiązań. Firma Eibach oferuje zawieszenia gwintowane, które pozwalają na uzyskanie sportowych osiągów auta, przy jednoczesnym zachowaniu komfortu jazdy. Pełną ofertę tego typu produktów znajdziesz na stronie eibach.pl.