Klimatyzacja samochodowa

Klimatyzacja samochodowa – bez niej lepiej zapomnieć o podróży na długi dystans w czasie letnich upałów. Klimatyzacja to jednak nie tylko komfort jazdy, ale również obowiązek. Regularnie, średnio raz na rok, należy poddawać ją kontroli. Dzięki temu będziemy mieli pewność, że działa bezpiecznie i nie jest zanieczyszczona skupiskami pleśni lub bakterii. Z tekstu poniżej dowiesz się więcej na temat części stosowanych w układzie klimatyzacji oraz usterkach, na które są najczęściej narażone.

Budowa i elementy klimatyzacji samochodowej

Pierwszy istotny element to kompresor nazywany również sprężarką. Jest odpowiedzialny za obieg czynnika w układzie klimatyzacji oraz jego sprężanie (czyli zwiększenie ciśnienia). W następstwie, zwiększa się temperatura czynnika. Ważnym elementem jest też elektromagnes sprężarki klimatyzacji, odpowiedzialny za wprawienie całej klimatyzacji w ruch. Odbywa się to za pomocą rozbudowanego mechanizmu sprzęgła elektromagnetycznego załączanego przez cewkę.

Skraplacz, nazywany inaczej chłodnicą, jest odpowiedzialny za emisję ciepła poza układ klimatyzacji w czasie nagrzewania się czynnika. Wówczas, zmienia on postać – z gazowej na ciekłą. Następnie przechodzi przez zawór rozprężny, gdzie ulega ponownemu schłodzeniu. Dopiero przechodząc przez parownik, następuje jego ponowne rozprężenie, w rezultacie którego temperatura ulega schłodzeniu. Mówiąc wprost – w tym stanie czynnik absorbuje ciepło z kabiny i przechodzi dalej do sprężarki.

Jak właściwie i poprawnie używać układu klimatyzacji?

Klimatyzacja to układ w dużym stopniu bezobsługowy. Uruchamiamy ją oraz regulujemy jej pracę za pomocą standardowego włącznika. Mimo to, musi być regularnie poddawana przeglądowi. Sam czynnik chłodzący – czyli substancja odpowiedzialna za wchłanianie ciepła – powinien być wymieniany na nowy co 2 lata lub częściej.

Największym zagrożeniem dla pracy układu klimatyzacji jest zalegająca w nim wilgoć, sprzyjająca rozwijaniu się grzybów i szkodliwych drobnoustrojów. Osuszacz nie jest w stanie zapewnić nam pełnej ochrony i wyeliminować wszystkich zagrożeń obecnych w powietrzu. Dlatego w czasie serwisowania układu klimatyzacji przeprowadza się jego dokładne oczyszczanie i odgrzybianie.

W okresie zimowym również należy używać układu klimatyzacji. Przerwa kilku tygodniu lub miesięcy w działaniu klimatyzacji sprzyja jego grzybieniu. Należy też pamiętać o drażniącym wpływie klimatyzacji na oczy, których powierzchnię powoli wysusza. Może mieć to wpływ na komfort pasażerów używających soczewek korekcyjnych.

Układ klimatyzacji – najczęstsze problemy i usterki

Rozpoznanie wystąpienia usterki wewnątrz układu klimatyzacji nie zawsze jest takie proste. Do symptomów, które powinny wzbudzić niepokój, należy w pierwszej kolejności odór napływający wraz z chłodnym powietrzem. Oznacza to, że układ należy jak najszybciej poddać dokładnemu czyszczeniu, a do tego momentu nie należy go używać.

By upewnić się, czy usterka wystąpiła, czy nie, warto sprawdzić ciśnienie i temperaturę w obrębie układu. Istotne miejsce to nade wszystko przewód tłoczny, przewód cieczowy oraz przewody gazowe.

Zbyt niski poziom ciśnienia świadczy zazwyczaj o ubytku czynnika, do którego mogło dojść w wyniku nieszczelności układu. Może być to również spowodowane zaburzoną pracą sprężarki. Po zlokalizowaniu miejsca nieszczelnego należy uzupełnić brakującą ilość czynnika. 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here