Klimatyzacja samochodowa – bez niej lepiej zapomnieć o podróży na długi dystans w czasie letnich upałów. Klimatyzacja to jednak nie tylko komfort jazdy, ale również obowiązek. Regularnie, średnio raz na rok, należy poddawać ją kontroli. Dzięki temu będziemy mieli pewność, że działa bezpiecznie i nie jest zanieczyszczona skupiskami pleśni lub bakterii. Z tekstu poniżej dowiesz się więcej na temat części stosowanych w układzie klimatyzacji oraz usterkach, na które są najczęściej narażone.
Budowa i elementy klimatyzacji samochodowej
Pierwszy istotny element to kompresor nazywany również sprężarką. Jest odpowiedzialny za obieg czynnika w układzie klimatyzacji oraz jego sprężanie (czyli zwiększenie ciśnienia). W następstwie, zwiększa się temperatura czynnika. Ważnym elementem jest też elektromagnes sprężarki klimatyzacji, odpowiedzialny za wprawienie całej klimatyzacji w ruch. Odbywa się to za pomocą rozbudowanego mechanizmu sprzęgła elektromagnetycznego załączanego przez cewkę.
Skraplacz, nazywany inaczej chłodnicą, jest odpowiedzialny za emisję ciepła poza układ klimatyzacji w czasie nagrzewania się czynnika. Wówczas, zmienia on postać – z gazowej na ciekłą. Następnie przechodzi przez zawór rozprężny, gdzie ulega ponownemu schłodzeniu. Dopiero przechodząc przez parownik, następuje jego ponowne rozprężenie, w rezultacie którego temperatura ulega schłodzeniu. Mówiąc wprost – w tym stanie czynnik absorbuje ciepło z kabiny i przechodzi dalej do sprężarki.
Jak właściwie i poprawnie używać układu klimatyzacji?
Klimatyzacja to układ w dużym stopniu bezobsługowy. Uruchamiamy ją oraz regulujemy jej pracę za pomocą standardowego włącznika. Mimo to, musi być regularnie poddawana przeglądowi. Sam czynnik chłodzący – czyli substancja odpowiedzialna za wchłanianie ciepła – powinien być wymieniany na nowy co 2 lata lub częściej.
Największym zagrożeniem dla pracy układu klimatyzacji jest zalegająca w nim wilgoć, sprzyjająca rozwijaniu się grzybów i szkodliwych drobnoustrojów. Osuszacz nie jest w stanie zapewnić nam pełnej ochrony i wyeliminować wszystkich zagrożeń obecnych w powietrzu. Dlatego w czasie serwisowania układu klimatyzacji przeprowadza się jego dokładne oczyszczanie i odgrzybianie.
W okresie zimowym również należy używać układu klimatyzacji. Przerwa kilku tygodniu lub miesięcy w działaniu klimatyzacji sprzyja jego grzybieniu. Należy też pamiętać o drażniącym wpływie klimatyzacji na oczy, których powierzchnię powoli wysusza. Może mieć to wpływ na komfort pasażerów używających soczewek korekcyjnych.
Układ klimatyzacji – najczęstsze problemy i usterki
Rozpoznanie wystąpienia usterki wewnątrz układu klimatyzacji nie zawsze jest takie proste. Do symptomów, które powinny wzbudzić niepokój, należy w pierwszej kolejności odór napływający wraz z chłodnym powietrzem. Oznacza to, że układ należy jak najszybciej poddać dokładnemu czyszczeniu, a do tego momentu nie należy go używać.
By upewnić się, czy usterka wystąpiła, czy nie, warto sprawdzić ciśnienie i temperaturę w obrębie układu. Istotne miejsce to nade wszystko przewód tłoczny, przewód cieczowy oraz przewody gazowe.
Zbyt niski poziom ciśnienia świadczy zazwyczaj o ubytku czynnika, do którego mogło dojść w wyniku nieszczelności układu. Może być to również spowodowane zaburzoną pracą sprężarki. Po zlokalizowaniu miejsca nieszczelnego należy uzupełnić brakującą ilość czynnika.