Elementy składowe układu klimatyzacji samochodowej

Na polskich drogach dynamicznie rośnie ilość samochodów wyposażonych w układ klimatyzacji. Obecnie produkowane auta mają klimatyzację w standardzie. To wielka wygoda, ale także konieczność regularnego serwisu układu. W dzisiejszym artykule przyjrzymy się bliżej budowie układu klimatyzacji, omawiając szczegółowo wszystkie jego elementy.

Kompresor klimatyzacji

Najważniejszym elementem układu klimatyzacji jest kompresor. Należy również do najdroższych części. Omawiając kompresor, można porównać go do pompy. Umożliwia ona krążenie czynnika klimatyzacji w obrębie całego układu. Kompresor jest także nazywany sprężarką klimatyzacji. Sprężarka zasysa czynnik klimatyzacji z parownika i tłoczy go w sprężonej formie do skraplacza. Tłoczenie powoduje nagłe zmniejszenie objętości gazu. To z kolei umożliwia poprawne działanie całego układu klimatyzacji.

Skraplacz klimatyzacji

Skraplacz jest kolejnym istotnym elementem układu klimatyzacji. Określany jest także mianem kondensera. Skraplacz umożliwia odprowadzanie określonej ilości ciepła z czynnika. Element ten montuje się przeważnie w sąsiedztwie chłodnicy silnika. Głównym zadaniem skraplacza jest chłodzenie czynnika klimatyzacji. Ten bezpośrednio po wydostaniu się z kompresora ma bardzo wysoką temperaturę. Skraplacz płynnie reguluje temperaturę gazu.

Osuszacz klimatyzacji

Bardzo ważną rolę w układzie klimatyzacji pełni osuszacz. Odpowiada on za usuwanie wilgoci z oleju sprężarki i z czynnika chłodzącego. Jak łatwo się domyślić osuszacz chroni cały układ przed nadmiarem wilgoci. To z kolei wyraźnie zmniejsza ryzyko pojawienia się korozji. Warto zdać sobie sprawę, że rdza w układzie może spowodować zanieczyszczenie czynnika chłodzącego i w konsekwencji zablokować skraplacz.

Osuszacz odpowiada też za filtrowanie i usuwanie wszelkiego rodzaju zanieczyszczeń z układu. Dzięki temu podnosi się poziom ochrony innych elementów układu przed uszkodzeniem. Osuszacz to niewielki zbiorniczek wykonany z aluminium, który jest wypełniony granulkami. Przeważnie jest zlokalizowany na przewodach pomiędzy parownikiem i skraplaczem. Wymianę osuszacza należy planować średnio co 2 lata. Nawet pomimo tego, że nie wykazuje niepokojących objawów. Osuszacz jest relatywnie tanim elementem. Z drugiej strony jego wadliwa praca może wywołać kosztowne w naprawie usterki układu.

Parownik i zawór rozprężny klimatyzacji

Zadaniem parownika jest usuwanie ciepła z powietrza, które przenika z kabiny pasażerów bezpośrednio do układu. W obrębie parownika przebiega proces osuszania powietrza oraz zmiany stanu czynnika chłodniczego z płynnego na gazowy. Parownik jest zlokalizowany dokładnie tam, gdzie nagrzewnica auta.

Zawór rozprężny jest z kolei montowany między parownikiem i osuszaczem. Do jego zadań należy sterowanie przepływem czynnika klimatyzacji, ciśnieniem oraz temperaturą gazu znajdującego się w układzie.

Klimatyzacja samochodowa to układ, który znacznie podnosi komfort w trakcie podróżowania autem. Należy jednak pamiętać o jej regularnym serwisowaniu i wymianie zużytych podzespołów. Zaniedbania w tym zakresie nie tylko obniżają komfort, ale mogą doprowadzić do poważnych usterek w obrębie układu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here