Silniki FSI oraz TFSI

Silnik FSI oraz TFSI (z angielskiego Fuel Stratified Injection, co oznacza wtrysk z uwarstwieniem ładunku) jest jednym z najczęściej występujących silników tego typu. Silnik TFSI to po prostu uturbiona wersja silnika FSI. Teoretycznie silnik FSI ma być bardziej ekonomiczną oraz ekologiczną odpowiedzią na konwencjonalne silniki benzynowe. Silniki te cechują się dużo większą efektywnością pracy.
Dopóki silnik działa bezawaryjnie, czyli jak należy, to powoduje on uśmiech na twarzy właściciela pojazdu. Dlaczego? Ponieważ można ograniczyć spalanie do 8 litrów przy 150 koniach mechanicznych. Przykładem jest samochód Audi A3 2.0 FSI. W przypadku uturbionego samochodu (silnik TFSI) liczba koni znacznie wzrasta do dwustu, przy czym spalanie wzrasta o zaledwie dwa litry. Dlatego też firma Volkswagen zdecydował się na wycofanie wersji FSI, a wersja doładowana trafiła do większości modeli tego producenta. Jednostkę napędową TFSI możemy odnaleźć głównie w mniejszych autach sportowych, lecz także w pojazdach klasy średniej oraz wyższej. Warto zaznaczyć, że silnik ten możemy spotkać w wariantach od 150 koni mechanicznych do nawet 272 koni mechanicznych! Taka liczba koni z pewnością dostarcza sportowych wrażeń, nawet najbardziej wybrednym „ulicznym rajdowcom”. Silniki 2.0 z wtryskiem bezpośrednim to naprawdę nowoczesna konstrukcja. Ponadto, ta jednostka napędowa, posiada głowicę wykonana z stopów aluminium. Całość jest wyposażona w system zmiennych faz rozrządu.
Ponad dwieście koni przy spalaniu 9-10 litrów benzyny brzmi jak marzenie. No właśnie, co z wadami tej jednostki?
Przy dłuższej eksploatacji, czyli około 100 tysięcy kilometrów, może dojść do odkładania się nagaru w zaworach ssących. Spotyka się także uszkodzenia czujników, które są odpowiedzialne za poprawną pracę jednostki. Pojawia się również problem z nietrwałymi wałkami rozrządu. Wracając do elektrycznych spraw samochodu, to drobne zakłócenia czujników mogą spowodować wprowadzenie samochodu do trybu awaryjnego, a na ekranie pojawi się znienawidzony komunikat „chech engine”. Sama sprężarka również może powodować problemy w tej jednostce. Nie wspominając o zużywaniu oleju silnikowego. W najbardziej wyeksploatowanych jednostkach nawet dwóch litrów na 2000 kilometrów. By uniknąć tych niespodzianek warto co jakiś czas przejść przegląd, lub upewnić się, że poniższe objawy nie dotyczą naszego samochodu.
W przypadku nagaru na zaworach ssących, pierwszymi symptomami zwiastującymi problem jest spadem mocy. Spowodowany jest on nierówna praca jednostki, czyli spadkiem efektywności silnika. W przypadku tego problemu, można zastosować specjalne środki chemiczne usuwające nagar lub po prostu oczyścić nagar mechanicznie (manualnie).
Problem pobierania nadmiernej ilości oleju może oznaczać uszkodzenie katalizatora. W tym przypadku na nic zdają się domowe środki, no chyba że ktoś jest właścicielem warsztatu mechanicznego. Czym prędzej należy umówić się na wizytę u mechanika i w najgorszym przypadku przeprowadzić remont silnika. Warto również wymieniać olej co jakiś czas, by uniknąć pogorszenia jego właściwości smarnych. Według producenta oraz mechaników interwał wymiany oleju wynosi około 15 tysięcy kilometrów. Zalecany środek smarny to olej syntetyczny 5W-30.
Problem z nietrwałym rozrządem można rozwiązać tylko poprzez regularne wymiany. Czas, co, ile trzeba zgłosić się u swojego mechanika jest zależny od roku produkcji samochodu. Przeważnie oscyluje on w granicach od 150 tysięcy do 180 tysięcy przejechanych kilometrów. W silnikach TFSI, czyli od roku 2008, zastosowano łańcuchowy napęd rozrządu (oznaczenia – CAWA, CAWB, CCTA, CCZA, CCZC). W wcześniejszych wersjach napęd rozrządu był realizowany poprzez użycie paska.
Podsumowując, silnik TFSI oraz FSI ma wiele zalet, w tym największą – korzystna relacja spalania do osiągów jednostki napędowej. Ponadto, na rynku jest wiele części zastępczych. Spowodowane jest to popularnością tego silnika. „Minusy” samochodu są liczne, lecz przy odpowiednim konserwowaniu i eksploatowaniu samochodu większości z nich unikniemy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *