Czy wiemy, co oznaczają oznaczenia na oponie?

Oznaczenie opon wcale nie jest takie łatwe do odczytania. A jest to bardzo istotne do procesu zakupu właściwego kompletu opon do samochodu. istotne jest żeby stosować do pojazdu opony o oznaczeniu dedykowanym przez producenta pojazdu.Na oponie są zarówno oznaczenia pierwszorzędnej wagi, jak i mniej istotne.

Podstawową informacją istotną dla doboru właściwej opony jest ciąg znaków cyfr i liter .

Przykładowo: 200/50R18 91V

Co to oznacza? Wyjaśniamy:
200 – ta liczba oznacza szerokość czoła bieżnika mierzona w
milimetrach, ale z jednym zastrzeżeniem mierzona gdy opona jest
zamontowana na felgę oraz wypełniona powietrzem o
odpowiednim ciśnieniu
50 – profil, a więc wysokość ściany bocznej opony wyrażona w
procentach z szerokości. Przykładowo w naszym przypadku
200/50R16 wysokość ściany bocznej będzie wynosiła 200 mm*50%
czyli 100 mm
R – to oznaczenie mówi o wewnętrznej konstrukcji opony, R oznacza, że
opona posiada radialną konstrukcję, jak niemal wszystkie aktualnie
dostępne na rynku opony . Pominiemy może wyjaśnianie czym różni
się opona diagonalna od radialnej ze względu na dość
skomplikowany techniczny opis potrzebny do tego
18 – średnica felgi w calach ( wyjaśniamy 1 cal to 25,4 mm)
91 – indeks nośności (wyjaśnienie poniżej)
V – indeks prędkości (wyjaśnienie poniżej)

Indeks prędkości informuje, do jakich prędkości przystosowana jest dana opona i z jaką prędkością możemy opony bezpiecznie użytkować przy maksymalnym doładowaniu pojazdu. Najpopularniejsze indeksy prędkości to:
Indeks prędkości Dopuszczalna prędkość [km/h]
Q 160
S 180
T 190
H 210
V 240
W 270
Y 300

Indeks nośności natomiast informuje nas jaka jest maksymalna wytrzymałość opony. Jeżeli opona ma wyższą nośność niż standardowa, przypisana dla danego rozmiaru to ma oznaczenie XL (lub słownie Extra Load) albo Reinforced. Opony takie uzyskują zwiększoną nośność poprzez wzmocnienie ściany bocznej. C (commercial) – opona dostawcza. Indeks to nic innego jak oznaczenie przypisane maksymalnemu obciążeniu na oponę wyrażoną w kilogramach . W naszym przypadku 91 oznacza maksymalne obciążenie 615 kg na oponę.

Pozostałe najczęściej spotykane oznaczenia na oponach :
1. Homologacja producenta – najczęściej symbole MO, AO,J, N0, N1,
K1, *, RO1, R1. Oznacza to że opona została homologowana przez
producenta . Producent samochodu i opony przeprowadzili badania i
dostosowali oponę do danego pojazdu. Dla danego samochodu ma
polepszone właściwości m.in.trakcyjne na suchej i mokrej
nawierzchni , komfort jazdy. Dlaczego? Modyfikacji ulega np. bieżnik,
budowa opony, skład mieszanki z której opona jest wykonana
2. Znaczek śnieżynki wpisany w trójkąt – oznacza to oponę zimową
Alternatywnie możę to być śnieżynka wpisana w góry albo chmura z
której pada śnieg
3. Nazwa producenta opony
4. Np. SIDEWALL APPLY POLYESTER… to ilość warstw i rodzaje
kordów osnowy i opasania (kord ? A cóż to? Padnie pytanie . to
specjalna tkanina stosowana do wzmacniania opon)
5. Nazwa modelu czyli nazwa handlowa opony
6. SAFETY WARNING : ostrzeżenia eksploatacyjne
7. DOT, MWXW – kod DOT zgodny z wymogami norm (USA)
8. 3508 – kod daty produkcji, gdzie dwie pierwsze cyfry oznaczają
tydzień, a dwie kolejne rok produkcji przy czym znajduje się tylko na
jednym boku opony
9. E4 – jeżeli jest to homologacja na kraje Unii Europejskie
10. TREADWEAR 280… to oznaczenie klasy jakości wg normy UTQG
(USA).
11. np. 0328708 – numer homologacji
12. RADIAL (opona radialna) albo TUBELESS – opona bezdętkowa
13. Made in Poland – kraj produkcji opony
14.Czasem oznaczenie informujące o sposobie montażu opon. W
oponach o bieżniku asymetrycznym oznaczenie OUTSIDE – ściana
boczna opony , na której znajduje się napis, musi być zamontowana
na zewnątrz pojazdu. INSIDE – ściana boczna opony , na której
znajduje się napis, musi być zamontowana do środka pojazdu
15. MAX INFLATION – maksymalne dopuszczalne ciśnienie powietrza
w oponie w MPa albo (i) w psi (funt na cal kwadratowy)
18. MAX LOAD – maksymalne dopuszczalne obciążenie opony w kg
albo (i) w lbs (funt)
19. ROTATION – oznaczenie informujące o sposobie montażu opony
(kierunku w którym opona ma się obracać)
20.Czasem spotyka się opony dzięki której można kontynuować jazdę
przy całkowitej utracie ciśnienia bez ryzyka wypadku. Producenci
ogumienia stosują różne oznaczenia:
-Bridgestone – RFT (Run Flat Tire)
-Continental – SSR, CSR
-Dunlop – DSST
-Firestone – RFT
-Goodyear – EMT, ROF (RunOnFlat)
-Michelin – ZP
-Pirelli – RFT
-Yokohama – Run Flat
21.M+S (Mud + Snow) – śnieg + błoto. Oznaczenie znajdujące się na
każdej oponie zimowej, całorocznej i terenowej, a także na niektórych
dostawczych.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here