Czy w autach z automatyczną skrzynią biegów szybciej zużywają się hamulce

Automatyczna skrzynia biegów kojarzy się dla wielu osób z łatwym prowadzeniem pojazdu, wygodą i tak naprawdę łagodniejszą wersję, jeżeli chodzi o eksploatację samochodu. Nie zmieniamy przecież biegów i nie narażamy struktur silnika na uszkodzenia, prawda? Otóż nie. Prawda jest całkowicie odwrotna. Samochody z automatyczną skrzynią biegów są bardziej skomplikowane pod względem mechanicznym, a co za tym idzie – również i częściej ulega ona uszkodzeniu. Niemniej jednak każdy użytkownik samochodu z automatyczną skrzynią biegów, który zna podstawowe zasady obsługiwania takiego pojazdu, nie powinien się martwić. Zostało wszystko stworzone tak, aby wytrzymało, jak najdłużej i jedynie nieprzemyślane działania, typu nieodpowiednie „wbijanie” biegów po postoju czy przy ruszaniu, sprawią, że eksploatacja automatycznej skrzyni biegów będzie dużo szybsza i bardziej ryzykowna pod względem bezpieczeństwa.

Jak się mają do tego hamulce?

Ciężko znaleźć jednogłośną odpowiedź na to pytanie. Czy automatyczna skrzynia biegów powoduje szybsze zużycie hamulców? Jeżeli weźmiemy pod uwagę hamulec, który naciskamy przy pomocy pedała – nie ma żadnych przesłanek świadczących o tym, aby taka skrzynia biegów powodowała jego szybszą eksploatację. Sytuacja ma się odmiennie w przypadku hamulca ręcznego. Według wielu doniesień nie powinniśmy go za często używać, aby nie uszkodzić przedwcześnie jego struktur integralnych. Jest to oczywiście nieprawda i  bardziej pasuje tutaj powiedzenie „Nieużywany narząd zanika”. Hamulec ręczny jest tak stworzony, że musi być użytkowany, aby był w pełni sprawny przez wiele, wiele lat. Głównym aspektem, który za tym przemawia, jest po prostu korodowanie hamulca w przypadku braku jego użytkowania. Ta nieużywana część samochodu ma duże szanse na skorodowanie, a co za tym idzie, jest narażona na uszkodzenie, zapieczenie. Użytkowanie hamulca ręcznego, tak jak się powinno to robić, pozwoli na odpowiednie go nasmarowanie od wewnątrz i zapobiegnie takim negatywnym zjawiskom. W automatycznej skrzyni biegów mimo wszystko powinniśmy zaciągać ten hamulec w praktyczne każdym przypadku postoju. Jedynym wyjątkiem może być parkowanie pod chmurką na równym terenie w niskich temperaturach, bo najzwyczajniej w świecie hamulec może zamarznąć.

Znając dokładnie filozofię działania hamulca ręcznego oraz jego mocne i słabe strony, jesteśmy w stanie stwierdzić, że hamulec ręczny w samochodach z automatyczną skrzynią biegów ma szanse na szybsza eksploatację, w przypadku gdy go nie używamy. Większość kierowców myśli, że posiadając przełożenie P, odnoszące się do postoju samochodu, hamulec ręczny jest zbędny. Życie w takim przekonaniu sprawia, że hamulec ręczny faktycznie ulega szybszemu zużyciu, poprzez korozję lub zapieczenie. Należy więc systematycznie go używać, ponieważ jest on bardzo przydatny zwłaszcza w sytuacjach awaryjnych. Nie byłoby miło, gdyby podczas sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia, hamulec ręczny nagle odmówił posłuszeństwa. Weźcie to do siebie i zaczynajcie używać tej części samochodu w samochodach z automatyczną skrzynią biegów!

Specjalistów od napraw hamulców szukaj na FixMyCar.pl

logo PomocDrogowa.info

Partner serwisu – portal PomocDrogowa.info

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here